Nadelen van het Proteïne Dieet

Wellicht heb je wel eens gehoord van het proteïne dieet of het zogenaamde Atkins dieet, een snelle en efficiënte manier om af te vallen waarbij je je spiermassa toch behoudt. Je moet echter niet overhaast tot de beslissing overgaan om het dieet te volgen, want een echt proteïne dieet is één van de zwaarste diëten die je kan volgen, zowel mentaal als lichamelijk. De nevenwerkingen kunnen onprettig zijn voor veel mensen, maar het eindresultaat zal, als je tot het einde volhoudt, een gegarandeerd succes zijn.

Heb je hart- of bloedvatproblemen, suikerziekte, een nieraandoening of een andere conditie die te maken heeft met je stofwisseling, raadpleeg dan zeker eerst een dokter voordat je aan een proteïne dieet begint. Geeft de dokter je het advies een ander dieet te proberen, volg die raad dan zonder twijfelen op. Eén van de nadelen van het proteïne dieet is dus dat het niet voor iedereen geschikt is.

Verder kan het proteïne dieet ook nog enkele minder fraaie neveneffecten hebben. Omdat je op een heel drastische manier ingrijpt in je stofwisseling, heeft je lichaam een tijdje nodig om zich hieraan aan te passen. De eerste fase van het proteïne dieet, waarin je nauwelijks suikers zal eten, kan erg zwaar zijn voor je spijsvertering. Veel van de suikerrijke stoffen die je normaal eet (brood, aardappelen, ontbijtgranen) bevatten immers ook vezels. Wanneer je lichaam het opeens zonder die vezels moet stellen, kan dat problemen opleveren met de stoelgang. Bovengenoemde voedingsmiddelen bevatten ook nog heel wat andere essentiële stoffen, voornamelijk vitaminen. Let er dus zeker op dat je genoeg vitaminen binnenkrijgt tijdens de eerste fase van het proteïne dieet. Sommige mensen klagen eveneens over hoofdpijn en slechte adem. De hoofdpijn kan je meestal verhelpen door minstens twee liter water per dag te drinken. Slechte adem is het gevolg van het vrijkomen van aceton, een bijproduct van ketose (vetverbrandingsproces.

Fasen van het Proteïne Dieet

Het proteïne dieet is een prachtige uitvinding die je in staat zal stellen snel en efficiënt af te vallen, zonder spiermassa te verliezen en zonder jezelf uit te hongeren. Dat wil echter niet zeggen dat er geen strenge regels zijn die je moet volgen. Het proteïne dieet is immers gebaseerd op enkele  goed gedefinieerde fasen, die elk hun eigen regels hebben. Hieronder overlopen we even de fasen van het proteïne dieet.

In de eerste fase wordt het zware werk gedaan. Door het principe van ketose zal jouw lichaam systematisch vet verbranden, zonder dat je spiermassa afneemt. Tijdens deze fase is het van groot belang dat je zo weinig mogelijk suikers en zo veel mogelijk proteïnen eet, totdat je je doelgewicht hebt bereikt. Dit is wellicht de moeilijkste fase van het dieet, maar ook de fase met het meest zichtbare resultaat en dat is erg motiverend. Afhankelijk van jouw persoonlijke stofwisseling en het gewicht dat je wil bereiken, kan het enkele dagen tot maanden duren voor je deze fase hebt voltooid. Suiker is absoluut uit den boze tijdens deze fase en dat kan voor veel mensen een grote aanpassing zijn. Geef echter niet op, want het is de moeite waard. Vergeet ook niet dat het lichaam met proteïne alleen niet genoeg heeft. Essentiële voedingsstoffen zoals zout en vitaminen hoor je uiteraard niet te vermijden.

In de tweede fase probeer je het doelgewicht dat je hebt bereikt te behouden. Je stapt hierbij over van een heel strikt dieet naar een meer alledaags dieet waarbij je uiteraard nog wel rekening houdt met de regels van het proteïne dieet. Het is belangrijk dat je je eetgewoonten niet van de ene dag op de andere verandert, want daar kan je lichaam erg slecht op reageren.

De derde fase is waar heel wat mensen de mist in gaan. Verval je opnieuw in je oude eetgewoonten, dan is de kans groot dat je gewicht weer snel toeneemt. Het is daarom van uiterst belang dat je voor een evenwichtig dieet gaat waarin alle belangrijke voedingsmiddelen aanwezig zijn. In deze fase eet je uiteraard weer suikers, maar kies vooral voor trage suikers met veel vezels.

Beste proteïne dieet producten  tegen de  scherpste prijzen op:

Eiwitdieetshop.com

Maigrir-regime-proteine.com

 

Principe van Het Proteïne Dieet: Ketose

Het proteïne dieet klinkt waarschijnlijk als muziek in de oren voor veel mensen die willen afvallen zonder daarbij spiermassa te verliezen, maar dat hoef je natuurlijk niet zomaar aan te nemen. Er zijn immers enkele wetenschappelijke principes die het proteïne dieet ondersteunen, waaronder ketose, een verschijnsel in de stofwisseling waarbij het lichaam overschakelt op alternatieve energiebronnen.

Het lichaam kan verschillende stoffen gebruiken om aan energie te komen. Suikers of koolhydraten zijn de eerste keuze, omdat het erg eenvoudige stoffen zijn waar het lichaam zonder veel moeite energie uit kan halen. Wanneer je voldoende suikers eet, zal het lichaam dus altijd voor suikers kiezen, maar het kan ook anders, want zowel proteïnen als vetten kunnen ook als energiebron gebruikt worden. Proteïnen wil je echter niet afbreken, want ze vormen een belangrijk bestanddeel van zowat alle functies in het menselijk lichaam, vooral in de spieren. Gelukkig worden proteïnen enkel in toestanden van absolute noodzaak afgebroken, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Vetten echter, vormen een ideale bron van energie wanneer je weinig suikers opneemt. Dit proces (vetafbraak om energie te produceren) noemen we ketose, omdat er ketonen bij vrijkomen.
Met kennis van de energie-productie in je lichaam, kan je dus handig gebruik maken van ketose om een efficiënt dieet samen te stellen. Wanneer je immers geen suikers eet, zal het lichaam gedwongen zijn vet af te breken om zichzelf van energie te voorzien. Op die manier hoef je jezelf niet uit te hongeren en laat je de stoffenwisseling in het lichaam al het werk voor jou doen. Door voldoende proteïnen, vetten, maar geen suikers te eten, kan je heel eenvoudig tegen je lichaam zeggen dat het vet moet afbreken, en op die manier val je natuurlijk pijlsnel af. Bovendien wordt de productie van ketonen (die vrijkomen bij ketose) gelinkt aan een opgewekt en gemotiveerde gemoedstoestand. Let wel op, want een ketose-toestand is behoorlijk gevoelig: een kleine hoeveelheid suikers kan al genoeg zijn om je uit de ketose-toestand te halen.

Meer informatie proteine dieet